PENGGUNAAN MEDIA KARTU HURUF UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL HURUF ANAK USIA DINI

Wulandari Retnaningrum, Inayatul Lathifah

Abstract


The media of early childhood learning generally use game tools to make it easier for children to understand something that night be difficult and simplify something complex and they can develop of their potential by the senses and experionces. The letter card media with rules is a kearning aid can make children get the opportunity to explore, make research and make experiments to gain knowledge. In learning to read in the beginning the teacher can use play strategies by utilizing letter cards. The letter card is used as a medium in the game of finding words. Students are invited to play by arranging letters into words based on puzzles or questions created by the teacher. The practice of arranging letters is the skill of spelling a word.


Full Text:

PDF

References


Abraham, M. (2009). Pendidikan Bagi Anak Berkesuliatn Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Agus, H. (2009). Membuat Anak Anda Cepat Pintar Membaca. Yogyakarta: Diva Press.

Andang, I. (2006). Education Games. Yogyakarta: Pilar Media.

Arsyad, A. (2005). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Benson, A., & Odera, F. (2013). Selection and Use of Media in Teaching Kiswahili Language in Secondary Schools in Kenya. International Journal of Information and Communication Technology Research, 3 (1), 12-18. Diambil pada tanggal 20 Desember 2015, dari http://www.esjournals.org.

Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Pembinaan TK Dan SD. (2009). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 58 Tahun 2009, tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini.

Depdiknas. (2007). Persiapan Membaca Dan Menulis Melalui Permainan Di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Direktorat Pembinaan TK dan SD.

Eliyawati, C. (2005). Pemilihan dan Pengembangan Sumber Belajar Untuk Anak Usia Dini. Jakarta: Dirjen Pendidikandan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.

Fadlillah, M. (2014). Desain Pembelajaran PAUD. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Maimunah, H. (2009). Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Diva Press.

Mariyana, R. (2005). Strategi Pengelolaan Lingkungan Belajar Di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Moeslichatoen. (2004). Pengajaran Di Taman Kanak-Kanak (Pengembangan Kognitif, Bahasa, Kreativitas, Motorik, dan Emosional Metode). Jakarta: Departemen Pendidikan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Proyek Pendidikan tenaga Akademik.

Munandar. (2005). Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Gramedia Pustaka Insan Mada.

Mursid. (2015). Belajar Dan Pembelajaran PAUD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Musfiroh, T. (2008). Pengembangan Kecerdasan Majemuk. Jakarta: Universitas Terbuka.

Nugraha, A. (2012). Kurikulum Dan Bahan Belajar TK. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Partini. (2010). Pengantar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Grafindo Litera Media.

Ramli, M. (2005). Pendampingan Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Depdiknas

Seefeldt, W., Carol & Barbara, A. (2008). Pendidikan Anak Usia Dini. (Terjemahan: Pius Nasas). Jakarta: Indeks.

Sofia Hartati (2005). Perkembangan Belajar pada Anak Usia Dini. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.

Sriwayuni. (2005). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Bermain Tebak Huruf Menggunakan Media Gambar Binatang. Bengkulu: UNIB.

Suyanto, S. (2005). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Perguruan Tinggi Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.

Tim Pengembang Pusat Kurikulum Direktorat Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Negeri Jakarta. (2007). Kerangka Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Wiyani, N. A. (2016). Konsep Dasar Paud. Yogyakarta: Gava Media.

Zaman, B. & Gliyawati, C. (2010). Media Dan Sumber Belajar TK. Jakarta: Universitas Terbuka.

Zuhairini, dkk. (1983). Metodik Khusus Pendidikan Agama. Surabaya: Usaha Nasional.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.